„Többet megtudhatsz másokról egy óra játék, mint egy év beszélgetés alatt”
(Platón)
Az alábbi cikkem megjelent az Óvodai Nevelés szakmai-módszertani folyóirat 2014. évfolyam 10. számában. Rámutat arra, milyen tapasztalatokat szereztem a fejlesztő és stratégiai játékok intenzívebb alkalmazása során, valamint arra, hogy érdemes kísérletezni, a régi, hagyományos játékok mellett újakat is kipróbálni. Ne feledjük, ha együtt játszunk a gyerekekkel, az nem feladat, az legalább akkora öröm számunkra, mint számukra. Próbálják ki!
A cikkben szereplő fotókon a Cica csoport gyerekei játszanak.
Mosonyi
Györgyné
Tehetséggondozás a mindennapokban
Logikai és stratégiai játékok a nagycsoportban
Rush Hour
Carcassonne gyermekei
Carcassonne
UNO
SAKK
A KAMISADO játékot egy felnőtt társasjáték oldalon találtam, saját használatra elkészítettem, majd a játékot megismerve jött az ötlet, hogy kipróbáljam a gyerekekkel. Pörgős, gondolkodtató, nagymértékben fejleszti a figyelmet, a logikus gondolkodást, hamarosan ezt is a kedvencek mellé került. Az ügyesebbek, a többfordulós, szumó tornyos változatát is játszották! (A játék házilag is elkészíthető. Kartonpapírra ragasztottam a színes négyzeteket, sakkfigurák parasztjai lettek a sárkánytornyok, melyeket színes gyűrűk különböztetnek meg egymástól. Az interneten videós ismertető található, a játékszabály letölthetők a „keta klub” oldalról)
KAMISADO (saját kivitelezés)
Logikai és stratégiai játékok (kiállítás az óvoda aulájában)
A tehetséggondozó szakemberek is felismerték, hogy milyen lehetőségek rejlenek a táblás játékokban, eredményesen alkalmazzák a halmozottan hátrányos helyzetű gyerekek felzárkóztatásában is. Személyes tapasztalatom is az, hogy a gyerekek önkéntelen figyelmére építve, szinte észrevétlenül fejleszthetünk. A játék oldott, vidám légkörben folyik, így a zárkózottabb, nehezebben megnyíló gyerekek is könnyebben találnak társat. Rengeteg önfeledt, vidám percet töltöttünk el együtt, ezek a játékok megszínesítették a mindennapjainkat. Nem állítom, hogy mind a harminc óvodásunkra egyformán hatottak ezek a játékok, de a csoportnak több mint a fele ügyesen, nagy kedvvel társasozott, 6-7 gyerek a korát messze meghaladó szinten. Ezek a gyerekek most első osztályosok, nagyon jó visszajelzéseket kapunk a tanító néniktől.
Készítettem egy kérdőívet, mert szerettem volna tájékozódni, otthon milyen játékaik vannak a gyerekeknek, milyen helyet foglalnak el a családokban a társasjátékok, mennyire ismerik a családok a csoportban játszott stratégiai és logikai játékokat. Jellemzi a csoportunkat, hogy pár nap múlva mind a 30 kérdőívet visszakaptam, kitöltve.
1.Gyerekek száma a családban:…..
2.Van társasjáték, logikai játék a
családban?
Igen –– nem
3.Milyen társasjáték, logikai játék van a
családban? Kérem, sorolja fel!
……………………………………………………………………………………………………
4.Ha szoktak játszani, kik játszanak együtt?
Kérem, húzza alá a választ/ válaszokat!
Szülő-gyerek
Mindkét szülő-gyerek (gyerekek)
Nagyszülő-gyerek (gyerekek)
Testvérek
5.Milyen
rendszerességgel játszanak társasjátékkal, logikai játékkal?
Naponta
Hetente néhányszor
Hetente egyszer
Havonta
Néha
Soha
6.Ha
társasjátékot vásárol, milyen szempont alapján választ?
Látta valahol (óvoda, ismerős)
TV-ben reklámozták
Az interneten akadt rá
A boltban megtetszett
7.Mikor kap a gyerek társasjátékot?
Születésnap, névnap, karácsony
Nem vár külön alkalomra
8. Ön
szerint miért jó, ha társasjátékot játszunk a gyerekkel? Kérem, húzza alá az ön véleménye szerint helyes választ /válaszokat!
Fejlődik gondolkodása figyelme, akarata,
türelme
Érzelmileg feltölt, erősíti az összetartozás érzését
Segíti a kudarc
feldolgozását, tanítja a gyerekeket a világban való boldogulásra
9. Melyik
játékokat ismeri az alábbiak közül? Kérem, húzza alá!
UNO, SOLO, MALOM,
CSÚCSFORGALOM, KAMISADO, CARCASSONNE GYERMEKEI, CARCASSONNE, SAKK
10. Fontosnak tartja, hogy az óvodában és a
családban játszanak a gyerekek logikai és stratégiai játékokat?
igen–––nem
Észrevétele a témával kapcsolatban
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
A kérdőíveket kiértékelve örömmel láttam, hogy minden családban van társasjáték, nem is kevés (van ahol harmincnál is több), sok családban hetente többször játszanak a gyerekekkel. Fontosnak tartják a szülők, hogy legyenek otthon olyan játékok, amelyekkel együtt játszhatnak, és az örömteli percekkel eltöltött idő mellett a gyerekek különböző képességei is fejlődjenek. Nagyon jó, hogy nem csak a szülők, nagyobb testvérek, de a nagyszülők is rendszeresen játszanak a gyerekekkel. Az, hogy hány játékot ismert a felsoroltakból a szülő (az óvodában leggyakrabban játszottakat soroltam fel), tükrözte a gyerek érdeklődésér is az ilyen irányú játékok iránt. A továbbiakban még nagyobb hangsúlyt kell fektetni a szülők tájékoztatására, hiszen leggyakrabban olyan játékokat vásárolnak, amelyekről már hallottak. A közeljövőben tervezzük, hogy játékdélutánokat szervezünk, ahol a szülők megismerhetik, kipróbálhatják az óvodában játszott logikai és stratégiai játékokat.
Perkáta 2014. október 7.
Mosonyi Györgyné Bitó Ágnes
Óvodapedagógus
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése