2015. március 6., péntek

KISEGEREK TEHETSÉGMŰHELY

 INFORMATIKA A MI ÓVODÁNKBAN


  KISEGERek 
tehetségműhely

   Az ember mindig azt tapasztalja, hogy haladni kell a korral. Igazodni a mai technikákhoz, munkánk során is ki kell használni a kor újításai által nyújtott lehetőségeket. Ezért is figyeltünk fel örömmel, még 2010 őszén az ÉMÁSZ ELMŰ által kiadott, Energia Suli keretében indított pályázatra. A felhívás egy fotó elkészítésére bíztatta az érdeklődőket, melyen szerepelnie kellett az intézmény gyermekeinek, illetve az Elmű reklámjával ellátott labdáknak. Az így elkészült montázsok, fotók közül az első 300 db került be a második fordulóba. Közöttük a mi képünk is! A végeredményt végül az ismerősök és ismeretlenek szavazata hozta meg egy Facebookos szavazás keretében. 
A győztes a Perkátai Szivárvány Óvoda , azaz mi lettünk!
Nyereményünk 11 db komplett számítógép volt. A gépek elhelyezése és beüzemelése megtörtént, és 2011. január 2-án óvodánkban beindítottuk a számítástechnika segítségével történő tehetséggondozást, kísérleti jelleggel, a nagycsoportos gyermekek számára.

A fotó, amivel nyertük a számítógépeket.
Óvodánk pedagógusai mindig nyitott, innovatív, új utakat kereső óvónénik voltak.  Miután bebizonyosodott számunkra, hogy a tehetséggondozás, melyet elindítottunk óvodánkban, hasznosan, eredményesen működik, elkezdtünk tovább gondolkodni annak továbbfejlesztésén, kibővítésén. Az Elmű pályázat során nyert számítógéppark megadta az irányt, merre is érdemes elindulni, hiszen ésszerű a már meglévő lehetőségek kiaknázása.
Első feladatunk a számítógép óvodai alkalmazásával kapcsolatos információk, tapasztalok, ismeretségek felkutatása, begyűjtése volt. Meg kell mondjuk, úgy tapasztaltuk, hogy ez a téma, illetve ez a lehetőség Magyarországon még eléggé gyermekcipőben jár. Találtunk gondolatokat, jegyzeteket, illetve információkat a kezdeményezésekről, országos programokról, de olyan tehetségműhelyt, amelyik a számítógépet külön mikrocsoportos foglalkozás keretében alkalmazza, nem. ( Jellemző inkább, hogy az óvodai csoportszobában van elhelyezve egy-két számítógép.)

Tapasztaltuk, hogy az óvoda és az informatika kapcsolata, mint minden más pedagógiai kérdés megosztja a szakemberek illetve a szülők táborát is. Ebben a témában is megjelentek már országok gyakorlatát összehasonlító írások, pszichológusok és pedagógusok elméleti tanulmányai, statisztikái, sőt felmérések is készültek. Az utóbbi évtizedben felgyorsult a világ, a technika, és felgyorsultak az elvárások is. Egyre inkább olyan tudásra van szükségünk, nekünk és gyermekeinknek még inkább, mely képes az gyors reakcióra, alkalmazkodik, és reagál a kor gyorsan változó igényeire. A megszerzett tudásnak, ismeretanyagnak olyannak kell lennie, melynek segítségével, legalább a tájékozottság szintjén, követhetővé válik a tudomány, a társadalom, az ismeretszerzés és feldolgozás. Olyan ismeretszerzési technikákat kell elsajátítanunk, melyekkel a folyamatosan változó világban követni, és frissíteni tudjuk a változó ismeretanyagokat, tudástartalmakat. Persze ahhoz, hogy ezeket oktatni tudjuk, illetve a gyermekek elé tudjuk tárni, nekünk felnőtteknek kell elfogadnunk, mindennapi életünkbe, szemléletmódunkba beépíteni és végső soron alkalmaznunk ezeket a technikákat.Nekünk is folyamatosan tanulnunk kell. 
Az utóbbi években egyre többet hallunk az élethosszig tartó tanulás- a lifelong learning – fontosságáról. Ezen elvhez alkalmazkodunk, amikor már óvodáskorban megismertetjük gyermekeinket a tudásszerzés IKT adta lehetőségeivel, illetve mi magunk fellnőttek pedig folyamatosan karban tartjuk meglévő elméleti, gyakorlati tudásunkat az informatika területén.



A családokban egyre nagyobb számban megjelenő számítógép és multimédiás eszközök, egyfajta újabb szülői igényként jelenítik meg az óvodákkal szemben a számítástechnika használatát a gyermekek óvodai életében is. A szülők körében végzett magyar felmérés eredményeként  Török Balázs leírja:  „A szülői vélemények alapján kijelenthető, hogy az óvodáskori számítógép-használat egyik lehetséges eszköze az iskolai hátrányok mérséklésének, a „felzárkóztatásnak”. E célok óvodai allokálását nem csupán az indokolja, hogy a felzárkóztatást a lehető legkorábbi életszakaszban célszerű megkezdeni, hanem az is, hogy vizsgálatunk szerint a szülők a boldog és készségeikben fejlődő gyermekeikről szerzett tapasztalataik révén könnyen megnyerhetővé válnak egy, a tanulásra épülő egyéni boldogulást sugalló pozitív jövőképnek, amely individuális szinten az élethosszig tartó tanulás alapját képezi.”
A legtöbb kutatás, jelentés, tanulmány leírja, hogy a számítógép az óvodáskorú gyermekek képességeinek fejlesztése terén hatékonyan alkalmazható eszköz.
Felmértük tehát a kor szükségleteit, a szülők igényeit, összhangba hoztuk lehetőségeinkkel, és megálmodtuk a Kisegerek Számítástechnikai Tehetségműhelyt. Kiépítettük a "számítógépszigetet" , összegyűjtöttünk rengeteg szakmai anyagot, megterveztük a programot...és 2011. januárjában elindítottuk a műhelymunkát.
A gyerekek szívesen jönnek a foglalkozásokra, észrevétlenül és élvezettel "tanulnak" a játék alatt. A tanulás két síkon zajlik. Egyrészt megismerkednek a számítógéppel, annak részeivel, perifériáival, szakszavaival, az alap parancsikonokkal, az egérhasználattal. Másrészt kihasználjuk a számítógép adta lehetőségeket, és olyan különleges módon végezzük a személyiségfejlesztést, mely a csoportszobában zajló munka során, az óvodai élet hétköznapjaiban nem áll módunkban.


Mi pedagógusok nagyon élvezzük ezeket a foglalkozásokat, a gyerekek pedig azzal kapcsolják ki a gépet, hogy mikor jöhetünk újra. Reméljük a szülők is örülnek, hogy olyan lehetőség van gyermekeik kezében , amit bátran mondhatunk, nem sok gyereknek van a mai magyar óvodákban. 
Milyen szerencsések vagyunk!!!!

Nagy Rita - Győrikné Kargl Mária


1 megjegyzés: